Kartun Pendidikan





sumber:
Tutor_Utusan

0 comments:

laman info dan belajar

isu dan masalah:

-murid dirotan sampai terkencing, klik link dibawah:
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0129&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_03.htm

-murid mati dikolam,klik link dibawah:
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1101&pub=Kosmo&sec=Terkini&pg=bt_10.htm

pnp :
-contoh2 karangan bm, klik link dibawah:
http://karangansr.blogspot.com/2010/07/kepentingan-disiplin-diri-kepada-murid.html

-video english
http://www.eduwebtv.com/index7.php?PageSelId=101&vidgrp=5&idcaller=menu_pub

-video math: jam
http://www.eduwebtv.com/index7.php?PageSelId=101&vidgrp=5&idcaller=menu_pub#

-video eng telephone skill:
http://www.eduwebtv.com/index7.php?PageSelId=101&vidgrp=5&idcaller=menu_pub#


video pidato, klik link dibawah:
http://www.eduwebtv.com/index7.php

http://www.eduwebtv.com/index7.php?PageSelId=21&idmod=42&vidgrp=5&vidid=1234174457236251

berita eng/bm, klik link dibawah:
http://www.eduwebtv.com/index7.php?PageSelId=21&vidgrp=1&idcaller=menu_pub#

...

0 comments:

Bergurulah Kita




PADA minggu lalu, saya membuat anggaran, andainya kita belajar dengan 7 orang guru bagi setiap tahun daripada darjah satu hingga ke tingkatan lima, iaitu dengan sebelas tahun persekolahan, kita sudah menuntut dengan 77 orang guru. Jikalau dicampur dengan guru-guru lain seperti Guru Besar, Guru Disiplin, guru-guru sekolah agama dan guru-guru tuisyen, ini bermakna, dalam usia 7 hingga 17 tahun, kita sudah berguru tidak kurang dengan 100 orang cikgu.

Sewaktu persekolahan, untuk satu-satu matapelajaran pun, kita belajar dengan lebih seorang guru. Yang pasti, sama ada ia matapelajaran matematik, kajian tempatan, fizik, kimia ataupun pendidikan jasmani, kita menuntut dengan lebih daripada tiga orang guru. Misalnya, untuk matapelajaran Bahasa Malaysia, kita belajar dengan empat guru bahasa yang berbeza ketika kita di darjah satu, darjah enam, tingkatan satu dan tingkatan lima.

Setelah meninggalkan alam pendidikan formal dan memasuki alam pekerjaan, dari semasa ke semasa, kita terus belajar sama ada melalui pengalaman ataupun melalui kursus, bengkel dan seminar yang diatur oleh pihak majikan ataupun yang kita sendiri sertai. Sememangnya kita harus terus menimba ilmu kerana ilmu itu sendiri berubah, berkembang, bertambah dan semakin pelbagai.

Di luar program-program pembelajaran ini pula, ramai di antara kita yang belajar sesuatu kemahiran dan pengetahuan dalam bidang-bidang yang diminati untuk keperluan diri bagi meningkatkan taraf hidup. Ada yang belajar ilmu memasak, kraf, muzik, penulisan, seni mempertahankan diri, kejurujualan, malah ada di antara kita yang menuntut ilmu perubatan alternatif.

Kebanyakan pelajaran secara sendiri-sendiri ini tiada kurikulum yang khusus. Oleh kerana kekangan masa, kita mungkin hanya sempat belajar dengan seorang guru sahaja. Pembelajaran yang diikuti tidak akan mendatangkan masalah persepsi selagi kita faham bahawa ilmu yang ditimba dengan seorang orang guru itu adalah sedikit sekali dan pastinya tidak luas dan mencukupi.

Andainya ia adalah ilmu kemahiran seperti kraf dan memasak umpamanya, ia tidak akan menjadi masalah. Sebaliknya, jika ilmu itu adalah ilmu spiritual seperti perubatan alternatif, persilatan atau keagamaan, ia dikhuatiri akan menjadi masalah apabila kita berasa ilmu itu sudah lengkap meskipun kita hanya belajar dengan seorang guru. Hal ini biasa terjadi kerana seseorang guru itu pasti mengatakan ilmu yang disampaikannya itu yang terbaik. Kita yang tidak mahu memperluaskan pengetahuan dengan berguru dengan orang lain kerana terpengaruh akan menjadi taksub dengan ilmu itu.

Taksub dengan ilmu itu berpunca daripada taksub dengan guru. Ketaksuban lebih banyak berlaku apabila kita hanya belajar dengan seorang guru. Kita rugi kerana akibat berasa cukup, kita tidak lagi menambah ilmu sedangkan besar kemungkinan kita memperoleh ilmu yang lebih banyak dan tinggi daripada guru itu sendiri seandainya kita belajar dengan guru-guru lain.

Kebarangkalian seseorang itu boleh tertipu dengan seseorang guru itu boleh berlaku apabila kita tidak berpeluang untuk menyemak ilmu yang dipelajari daripada guru lain. Para ulama di zaman silam berguru dengan lebih daripada seorang. Empat imam-imam besar pemimpin mazhab iaitu Imam Malik, Imam Shafie, Imam Hambali dan Imam Maliki dikatakan menuntut dari berpuluh-puluh orang guru.

Guru yang baik pula mempunyai tiga ciri-ciri yang terpuji dalam proses perguruannya. Di peringkat pertama, mereka mengajar kita sebagai guru dan kita sebagai muridnya. Di fasa ini, kita sebagai murid harus mendengar dengan patuh dan taat. Peringkat kedua pula ialah bilamana guru membenarkan kita mempersoalkan ilmu yang disampaikannya.

Di waktu itu, guru dan murid sama-sama memperoleh ilmu. Peringkat ketiga pula ialah apabila murid berani mengajar gurunya dan guru pula belajar daripada muridnya. Kedudukannya berubah, guru menjadi murid dan murid menjadi guru. Apabila ini terjadi, maka proses perguruan itu lengkap dan kedua-duanya memperoleh kedudukan yang tinggi.

Guru-guru beginilah yang sepatutnya kita cari!
“Katakanlah adakah sama orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu?” (Surah al-Zumar, 9)

Sumber: maafcakap.blogspot.com

0 comments:

Apa itu .......KSSR


Latar Belakang
Kurikulum kebangsaan perlu dikaji semula untuk memastikan kurikulum yang holistik, tidak terlalu akademik dan membebankan selaras dengan pemantapan kurikulum sebagai fokus utama teras kedua PIPP 2006-2010.

Gagasan ketiga Ucapan Dasar Y.A.B. Perdana Menteri dalam Perhimpunan Agung UMNO 2006
yang menuntut supaya sistem pendidikan Negara memberi penekanan kepada:
-Pembangunan modal insan
-Penghasilan pelajar celik minda
-Pembentukan warga yang menguasai ilmu, kemahiran dan maklumat
-Program membangunkan akal manusia dalam melahirkan insan ulul al bab

Penambahbaikan Kurikulum Sekolah Rendah
1983 – Kurikulum Baru Sekolah Rendah
1993 – Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
2003 – KBSR (Semakan)
2010/2011 – Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)

Kurikulum Standard Sekolah Rendah selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan berlandaskan prinsip-prinsip KBSR
- pendekatan bersepadu
- perkembangan individu secara menyeluruh
- peluang dan kualiti pendidikan yang sama untuk semua murid
- pendidikan seumur hidup


Mahu rujukan, pekeliling dan sukatan KSSR, klik dibawah:
http://cikguazman.blogspot.com/2011/01/bahan-dan-sukatan-pelajaran-kssr-tahun.html


...

0 comments:

4 aspek pengukur kekayaan dan kejayaan


BERMULA daripada tadika, kemudian di sekolah rendah dan akhirnya ke sekolah menengah, kita didedahkan dengan pelbagai matapelajaran. Subjek sains seperti biologi, fizik, kimia dan matematik membolehkan kita mahir menggunakan otak kiri agar dapat mengendali fikiran yang rasional dan logik. Subjek-subjek seni dan sastera seperti bahasa, geografi dan sejarah pula memacu otak kanan agar lebih intuitif dan emosional.

Sejak darjah satu hingga ke tingkatan lima, kita bertemu dengan berpuluh-puluh orang guru yang mengajar kita berbelas-belas mata pelajaran. Andainya kita belajar dengan 7 orang guru bagi setiap matapelajaran daripada darjah satu hingga ke tingkatan lima, iaitu dengan sebelas tahun persekolahan, kita sudah menuntut dengan 77 orang guru. Jikalau dicampur dengan guru-guru lain seperti Guru Besar, Guru Disiplin, guru-guru sekolah agama dan guru-guru tuisyen, ini bermakna, dalam usia 7 hingga 17 tahun, kita sudah berguru tidak kurang dengan 100 orang cikgu!

Sudah tentu, seandainya kita jumlahkan dengan golongan pensyarah apabila menuntut di institusi pengajian tinggi, pendidik yang mengajar kita bertambah berpuluh-puluh orang lagi. Jelas sekali, dunia akademik yang kita lalui selama berbelas-belas tahun mempertemukan kita dengan begitu ramai guru. Maknanya, jika kita masih belum menjadi orang selepas belajar dengan ratusan orang guru, tentu ada yang tidak kena dengan diri kita sendiri.

Malangnya, sebilangan besar daripada kita telah kembali kepada kejumudan fikiran walaupun sudah dibuka oleh beratus orang guru masing-masing sebelum ini. Ia terjadi apabila pengalaman di alam pendidikan formal dilupakan begitu sahaja, seolah-olah ia tiada kaitan dengan pembinaan minda dan pertimbangan tindakan dalam mengharungi kehidupan seharian.

Mengapa terjadi demikian? Ia berlaku apabila kita menutup buku dan memisahkan dunia pendidikan formal dengan dunia kehidupan. Memang benar, dunia persekolahan itu terkawal, penuh dengan disiplin, ketertiban dan penuh beretika. Tetapi, bukankah dunia itu yang membentuk dan menyamakan sebilangan besar daripada kita untuk memulakan langkah kehidupan di padang yang sama rata dengan orang lain?

Seharusnya, setelah berbelas tahun belajar, kita sudah boleh menjadi intelektual, boleh mengamalkan ilmu yang diperolehi, tahu membezakan yang mana yang baik atau buruk, menilai mana satu fakta, mana satu fitnah, mana satu yang hak, mana satu yang batil serta boleh menelah apa yang tersirat di sebalik yang tersurat dengan mudah. Kita tidak mungkin tertipu dengan kekayaan yang nampaknya disamaertikan dengan kekayaan material semata-mata.

Tentu sekali jika wang ringgit menjadi ukuran kekayaan, kita akan lihat seolah-olah terdapat ketidakadilan daripada segi material. Ramai yang berasa tewas semata-mata apabila kalah daripada segi harta. Sedangkan material hanya salah satu aspek pengukur kekayaan. Pokoknya, siapakah yang mengajar kita untuk menilai diri sendiri hanya mengikut ukuran ini? Apakah besarnya rumah, banyaknya kereta, luasnya ladang dan melimpah ruahnya harta itu satu-satunya ukuran?

Meskipun ramai yang tahu, ramai juga yang terlupa bahawa kita tidak boleh mengukur kekayaan dengan banyaknya harta. Kekayaan mental adalah juga pengukur kejayaan. Selain daripada kelulusan atau segolong ijazah yang menjadi bukti bertulis, kekayaan mental seseorang itu dapat dinilai dengan kebolehannya mengeluarkan buah fikiran yang kritis, tegar dengan pendirian yang berpaksikan kebenaran serta tidak takut dengan seseorang hanya kerana dia mempunyai pangkat dan harta. Orang yang kaya mentalnya juga mewarisi kekayaan yang tersendiri.

Kekayaan jiwa ataupun spiritual adalah satu lagi kayu ukur kekayaan. Sudah pasti orang yang kaya spiritual dengan segala sifat yang baik budi pekerti, baik bahasa dan segala sifat kemanusiaan dan kemalaikatan itu mengatasi kekayaan ratusan jutawan dan ribuan ilmuan. Yang kaya dan berilmu pun boleh tunduk dengan ketokohan dan kewibawaan orang yang kaya spiritualnya.

Selain daripada material, mental dan spiritual ada satu lagi kekayaan yang penting, tetapi bagai dilupakan oleh ramai daripada kita. Kekayaan itu diperlukan walaupun kita mempaunyai kekayaan-kekayaan yang lain. Tanpanya, kekayaan material, mental dan spiritual tidak akan bererti lagi. Kekayaan itu adalah kekayaan fizikal. Ia bukan bererti besarnya tubuh badan, sebaliknya betapa sihatnya fizikal kita. Tanpa kekayaan fizikal, tiada gunanya kekayaan yang lain. Untuk apa berpapah, sedangkan kita sepatutnya melangkah.

sumber: maafcakap.blogspot.com
...

0 comments:

Pengakap mati kerana Flying Fox.


TAIPING: Sekumpulan 40 pengakap dari Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJKC) Hua Lian, di sini yang

menyiapkan kemudahan latihan ‘flying fox’ di pekarangan sekolah tergamam selepas seorang rakan mereka maut sebaik terkena

takal iaitu sejenis alat membina kemudahan itu, pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 6 pagi, pelajar lelaki, Goh Swee Khim, 14, maut di tempat kejadian selepas kepalanya terkena

alat berkenaan ketika menyertai program perkhemahan pengakap di sekolahnya.
Bapa mangsa, Goh Cheah Wah, 44, yang ditemui di pekarangan Hospital Taiping (HT) semalam berkata, dia menerima panggilan

daripada rakan anaknya kira-kira jam 6.30 pagi semalam yang memaklumkan mengenai kejadian itu menerusi telefon bimbit

anaknya.
Katanya, rakan anaknya menghubunginya dan memberitahu anaknya maut selepas terkena takal dan cedera parah di kepala.

“Seketika kemudian, beberapa rakan anak saya yang juga pengakap datang mengunjungi saya di kedai dan memaklumkan

perkara sama,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Yusof Mohd Diah berkata, pihaknya mengklasifikasikan

kejadian itu sebagai mati mengejut.
Beliau berkata, ketika kejadian, sekumpulan pengakap yang juga pelajar sekolah berkenaan menyiapkan kemudahan aktiviti

‘flying fox’ di sebuah gelanggang bola keranjang.
“Bagaimanapun, ketika memasang dan meluruskan kabel bagi aktiviti itu, kabel digunakan untuk membina kemudahan itu

terputus, menyebabkan takal melantun sebelum mengenai kepala mangsa.
“Akibat kejadian itu, mangsa cedera parah di kepala dan maut di tempat kejadian. Mayat mangsa kemudian dibawa ke HT

untuk bedah siasat,” katanya ketika dihubungi di sini semalam.
Katanya, pihaknya juga mengesahkan kejadian itu kemalangan biasa dan tiada unsur jenayah. Bagaimanapun, pihaknya masih

menjalankan siasatan.

0 comments:

Layan Lagu-lagu pilihan SKPJ Blog

Anith-Sedar:


Kau Ku Temu-KDA:


FaizalTahir-Malaysia Satu:


Maher Zain-Open Your Eyes:


Aizat-Lagu Kita:


Adira-Ku Ada Kamu:


Monoloque-Butterfinger


Ribaibaru


Cukup Indah


...

1 comments: