Gempa Bumi dan Tsunami Jepun 2011



Gegaran gempa 8.9 pada skala Richter di laut Sendai , Jepun yang mengakibatkan berlakunya ombak tsunami setinggi 10 meter yang melanggar Jepun pada jam 3.00 petang waktu Malaysia pada 11 Mac 2011. Ia dikatakan gempa yang terkuat di Jepun dalam tempoh 140 tahun.

Dari segi geologi, keadaan gelinciran plat bumi di sekitar laut Jepun yang mengakibat gempa bumi berlaku. Seterusnya menolak satu gelombang air yang besar membentuk ombak yang dikatakan Tsunami atau "ombak jahat".

Bencana alam yang bukan saja merosakkan harta benda tetapi nyawa manusia serta mengegarkan loji nuklear di Jepun, yang akhirnya radiasi nuklear terbebas dalam tanah dan udara. Kejadian ini hampir menyamai kesan Loji Nuklear di Chernobyl(klik di sini, untuk cerita lanjutnya).

Radiasi nuklear ini dikatakan satu bahan yang sangat merbahaya kepada kesihatan manusia yang boleh menyebabkan terjadinya barah(kanser) dan merosakan sel kromosom manusia, yang akhirnya boleh mencacatkan bayi di dalam kandungan.

Bahan nuklear ini digunakan diloji-loji di Jepun untuk menjanakan sistem elektrik untuk kegunaan rakyatnya. Kegunaan lain bahan nuklear ini juga sebagai bahan senjata yang maha hebat di atas alam ini untuk dijadikan "senjata nuklear" dalam peperangan.

Bahan nuklear menjadi rebutan bagi negara-negara maju dan negara yang berbangga dengan bahan asas untuk senjata pemusnah yang maha kuat ini. Antaranya negara USA, Perancis, Jepun, Korea Utara, India, China, Pakistan, Israel dan Iran.

Jepun adalah negara yang terletak di atas 4 plat tektonik yang mudah gelincir dan berlakunya gempa. Oleh itu tidak hairanlah Jepun banyak mengalami siri-isri gempa bumi yang teruk antaranya:
-gempa bumi Kashiwazaki 2007
-gempa bumi Nigata 2004
-gempa bumi Kobe 1995
-Gempa bumi Niigata 1924
-Gempa bumi Tokyo 1923
-Gempa bumi Hari Marine

0 comments: